• 8573
  • 479 مرتبه
  • 1401/11/06 11:26:24 ب.ظ

مواد شیمیایی سمی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی 7

مواد شیمیایی سمی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی 7

#نه_به_لوازم_آرایشی_شیمیایی 

✅قسمت  7

📆 از سال 2009، 595 تولیدکننده لوازم آرایشی گزارش داده اند که از 88 ماده شیمیایی در بیش از 73000 محصول استفاده کرده اند که با سرطان، نقایص مادرزادی یا آسیب های باروری مرتبط بوده است، از جمله:

⛔️دیوکسان:

🔆که در برچسب مواد ذکر نشده است، یک آلاینده مرتبط با سرطان است که در محصولات تولید کننده کف مانند شامپو و صابون مایع یافت می شود.

⛔️آکریلات ها:

🧪آکریلات ها (اتیل آکریلات، اتیل متاکریلات و متیل متاکریلات) ترکیباتی هستند که در محصولات ناخن مصنوعی یافت می شوند. ما عمدتاً از طریق استنشاق یا تماس با پوست در معرض این مواد شیمیایی قرار می گیریم.

✍️ علیرغم شواهدی مبنی بر واکنش های نامطلوب پوست، چشم و گلو به این مواد شیمیایی، استفاده از آنها در محصولات ناخن ادامه دارد.

⛔️بنزوفنون و ترکیبات مرتبط:

⚠️بنزوفنون در محصولات مراقبت شخصی مانند بالم لب و لاک ناخن برای محافظت از محصولات در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود. 

📌مشتقات بنزوفنون، مانند بنزوفنون-2 (BP2) و اکسی بنزون   (بنزوفنون-3 یا BP3) ترکیبات رایج در ضد آفتاب هستند. بنزوفنون پایدار، تجمعی و سمی (PBT) است.

😱 این مواد شیمیایی با سرطان، اختلال غدد درون ریز و سمیت سیستم اندام مرتبط هستند.

⛔️کربن بلک:

☑️ یک پودر سیاه تیره است که به عنوان رنگدانه در لوازم آرایشی مانند خط چشم، ریمل و رژ لب استفاده می شود.

☢️ این ماده با احتراق ناقص محصولات مبتنی بر کربن مانند قطران زغال سنگ تولید می‌شود و با افزایش بروز سرطان و اثرات منفی بر اندام‌ها مرتبط است.

📚منبع
 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}