• 7989
  • 331 مرتبه
  • 05/20/1401

پیشرفت بی پیشرفت

پیشرفت بی پیشرفت

حقیقتی وجود دارد که متأسفانه بازگو نمی شود، البته باور و تأیید این حقیقت قدری سخت به نظر می رسد .

چیزی که می خواهیم عرض کنیم این است که پیشرفت بی پیشرفت، تنها چیزی که در عمل محقق شده یک اسیری و بردگی مجدد است، البته با شکلی متفاوت و جدید .

بشر روزی در یک خانه گلی با سقف طاقی یا نهایتا چوبی زندگی می کرد و نسبتا خوش بود، گویا آن بناهای ساده و طبیعی آرامش دارد و هیچ خشونت و تیزی ای ندارد .

 اگر آن خانه ها با خانه های امروزی مقایسه شود از نظر زیبائی قابل مقایسه نیست . زیرا خانه های امروزی از یک هندسه و قوانین ریاضی برخوردار است . ولی اگر ملاک را آرامش و خوشبختی در نظر بگیریم شاید به این نتیجه برسیم که خانه های قدیم آرامش بیشتری داشتند و دلیلش این است که روستا جذابیت و زیبایی های منحصر به فرد خودش را دارد.

 البته می توان در عین حفظ طبیعت خانه های زیبا ساخت، مانند استفاده از چوب و سنگ های رنگی طبیعی. یقینا دست انسان در این راستا باز است و می تواند از هنر خود استفاده کند .

 مثال دیگری که می توان مطرح کرد این است که در گذشته شستن لباس با دست انجام میشد، ولی امروزه با ماشین های لباسشویی زیبا و خودکار، ولی این لباسشویی مشکلاتی به دنبال دارد، که مهم ترین آن این است که قوت خانم ها را گرفته و باعث ناتوانی و به عبارت دیگر تنبلی آن ها شده است.

 الان اگر یک زن بخواهد لباس را با دست بشورد اصلا قادر به این کار نیست، در حالی که در گذشته خانم ها قدرت داشتند و با قوت خود لباس را با دست می شستند، ولی اکنون اینطور نیست.

 مثال دیگری که عرض می کنیم این است که استفاده از یخچال سبب شده تا انسان غذای سرد و مانده بخورد، در حالی که در گذشته غذای تازه و گرم که به مقدار نیاز همان روز پخته می شد را میل می کردند که همین باعث سلامتی می شد .

 وقتی به طور کلی و همه جانبه به موضوع می نگریم، می بینیم که امروزه چیزی که در عمل به دست آمده یک دنیای پر از استرس، نگرانی، پیچیدگی و اضطراب است که متأسفانه معنویت در آن جایگاهی ندارد.

 زندگی را باید با ابتکار زیبا کرد ولی بطوری که حالت طبیعی خودش را از دست ندهد، زیرا زندگی حقیقی می تواند زندگی آمیش ها، مینونایت ها، منتظران، و مانند آن ها باشد .

 بشر در گذشته سخت کار می کرد و زحمت می کشید و عرق می ریخت، و در عین حال سالم تر و قوی تر بود. ولی اکنون مجبور است مشابه همان کار را انجام بدهد ولی با بیهودگی، زیرا الآن مثل گذشته زحمت نمی کشد و با دستگاه ها و ماشین های مختلف کار میکند، و در کنار کار خود باید هر روز یک یا دو ساعت در پارک بدود و ورزش کند تا سالم باشد .

 در گذشته همین فعالیت را انجام می داد و فعالیتش هدفمند و مفید بود، ولی اکنون فعالیتش بی هدف و بی معنی شده است.

 البته رساندن منظور با زبان امروزی مردم و فهم و درک مردم از زندگی بسی سخت و دشوار است . حس میکنیم نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم، ولی افرادی هستند که می توانند با تحقیق و مطالعه در این راستا ، حقایق زیادی را کشف کنند و یک مطالعه آماری کامل و دقیق بدست آورند .

 امروزه رسانه، موبایل و ... در حقیقت یک سرگرمی محسوب میشود، در حالی که در قدیم یک منظره طبیعی مثل سبزه، آب روان و... را تماشا می کردند و لذت می بردند و همین کار باعث از بین رفتن حزن و اندوه و افسردگی می شد .

 علاوه بر این در گذشته نگهداری انواع حیوانات خانگی مثل انواع پرنده ها یک سرگرمی طبیعی، ارگانیک و مفید بود . ولی اکنون تلویزیون و موبایل سرگرمی مردم شده، در حالی که جز استرس و اضطراب و نگرانی و پریشانی چیزی برای مردم نداشته، و جدای از این مضرات، اعتیاد آور بودن آن مشکل جدی دیگری است. از طرف دیگر این رسانه های جدید باعث اتلاف عمر می شود .

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}