• 7955
  • 565 مرتبه
  • 05/18/1401

رنگ دین

رنگ دین

رنگ دینی که همان صبغه ی الهی است در طول تاریخ نقش بسزایی در بقای دین داشته، تا جایی که می توان گفت که همان رمز و راز قدرت و استواری دین است. و بیشترین چیزی که مخالفان ادیان را با هر انگیزه ای آزار می دهد و اذیت میکند و عنصر بقای دین است همان صبغه و رنگ دینی است . بنظر می رسد که مخالفان ادیان برای محو کردن این صبغه، هزینه زیادی متحمل شدند .

 اگر مسیحیت تا بحال باقی مانده علیرغم تخریب و تحریف و ایجاد تنفر و تناقض و القای شبهات، بخاطر همین رنگ دین است .

 بعنوان مثال همین صلیب و ناقوسی که هر یکشنبه به صدا در می آورند این عامل بقای مسیحیت است هر چند در پایینترین حد و ارزش باشد، همچنین لباس مخصوص کشیشان و راهبان، تمام اینها زبان گویای بقای دین هستند . اصل بودن انجیل و عهد قدیم و عهد جدید در خانه ها و کلیسا ها حتما عامل بقای مسیحیت است هر چند در این حد که افراد خود را مسیحی معرفی میکنند در حالی که چیزی از دین و آیین مسیحیت نمی دانند . این سبب میشود که روزی و در پیری و بیماری به مسیحیت برگردند.

 این مسأله در مورد اسلام قدری پر رنگتر و شدیدتر است و شاید از بین بردن مظاهر اسلامی و گرایش به دین کار سختی باشد و نیاز به نقشه های طولانی مدت و مخفی دارد. بی رنگ کردن امور دینی گاهی با پر رنگتر کردن امور تا حد تنفر انجام می شود .

 راهی که معاندین شروع کرده اند این است که می خواهند از چیزهایی شروع کنند که خیلی حساسیت به وجود نمی آورد. همانطور که می دانیم یکی از مهمترین رنگ ها و شعارهای دینی اذان است، همین صدای اذانی که در همه جا و از مساجد و حسینیه ها و حرمها پخش میشود، معنای این صدا بقای اسلام است و همین باعث میشود که مردم خود را مسلمان معرفی کنند . شاید یکی از بشارت های انبیای قبلی نسبت به اسلام و پیامبر آخر الزمان پخش شدن و پر شدن آسمانها از یاد خدا و اذان است .

 شاید اولین خواسته مخالفان ادیان، پخش نشدن صدای اذان است که این مسأله را با بهانه هایی همچون وجود بیمارانی که از صدای اذان اذیت میشوند، مطرح کنند. همین سیاست در کشور عربستان باعث شد تا جلوی پخش اذان و صدای نماز گرفته شود و صرفا داخل مسجد اجازه پخش داده شود، عملا با این کار رنگ اصلی اسلام را از بین بردند .

 رنگ دیگر اسلام نماز جماعت است که در سه یا پنج وقت برگزار میشود، نماز جماعت نقش بسزایی در بقای دین دارد که به بهانه کرونا جلوی این کار را گرفتند تا بعد از کرونا مردم عادت به خواندن نماز در خانه و به تنهایی پیدا کنند و حضور در مساجد برای آنها سخت و سنگین شود .

 یکی دیگر از رنگ های اصلی مذهب، زیارت مراقد مقدسه است که در طول تاریخ معرّف شیعه بودن یک شخص است، که متأسفانه این مسأله به بهانه کرونا کم رنگ شد و جلوی آن گرفته شد و همین باعث تضعیف مذهب شد. از همه مهمتر زیارت امام حسین علیه السلام که تا این شعائر هست مذهب هم باقی خواهد بود، به همین جهت با بهانه های مختلف جلوی این کار را گرفتند، یک روز با قطع روابط بین دو کشور ، یک روز به بهانه ی کرونا، یک روز به خاطر احتمال خطر و وجود تروریست ها در عراق و ... .

 شاید یکی از مهمترین شعائر اسلامی که شامل کل مذاهب اسلامی است مسأله حج است که همه دیدیم در این سال هایی که بحث کرونا داغ بود چطور مانع حج شدند و عملا حج را تعطیل کردند. این در حالی است که زیارت امام حسین علیه السلام و مراسم حج تحت هر شرایط بایستی برگزار شود هر چند تعدادی آسیب ببینند .

 یکی از رنگ های دین سلام کردن و جواب سلام دادن است که عامل بقای دین به شمار می آید و این را هم با ترفند های مختلف و پنهان کم رنگ کردند .

 و شاید از مهمترین رنگ های دین مسأله سبک زندگی و طب اسلامی است که انسان ها را با روح اسلام عجین میکند، به همین جهت سعی در تخریب این امر دارند و خواندن روایات پیامبر و معصومین علیهم السلام در حوزه طب را شیادی می خوانند و از این راه سعی در کم رنگ کردن دین دارند. گویا این مساله طب و داروهای اسلامی که قرار بود وارد خانه ها شود و صرفا مشاهده آنها باعث پیوند میان انسان و دین شود و ایمان مردم را مستحکمتر کند، متأسفانه مخالفان دین جلوی این امر را گرفتند.

 یکی دیگر از رنگ های اسلام بودن قرآن و دیگر کتاب های مقدس مثل مفاتیح الجنان در خانه ها و مساجد است که به عبارتی معرف ماهیت دینی خانواده هم برای شخص و هم برای دیگران است ، همچنین عکس کعبه و آیات قرآن و حرم های پاک معصومین و علما و هر تابلوی دینی که ضامن بقای دین و هدایت فرزندان به دین و ایمان باشد و باعث رسوخ دین و مذهب در اذهان آن ها شود.

 البته درباره رنگ دین و صبغه الهی حرف بسیار است و انتظار می رود خود مردم در پیدا کردن رنگ های دینی سعی و اجتهاد کنند و در جلوه کردن و پر رنگتر شدن آنها تلاش کنند.

 البته متأسفانه همه شاهدیم که فرهنگ غرب در خانه ها و زندگی مسلمانان رسوخ کرده و آن ها را تحت تأثیر قرار داده، از خانه و معماری گرفته تا دارو و لباس و اثاثیه منزل و حتی اموری مثل خمیر دندان و مسواک پلاستیکی و... که همه نشان از گرایش به غرب است .

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}