• 8002
  • 517 مرتبه
  • 05/22/1401

چرا علم طب نمیتواند تجربی باشد؟

چرا علم طب نمیتواند تجربی باشد؟

دلایل عقلی:
با وجود 55 هزار گونه گیاهی، حس و تجربه قادر به شناخت تک تک این گیاهان نیست و شناخت آن ها ، نیازمند آزمون و خطاست درحالیکه گیاهان سمی بسیاری وجود دارد که می تواند تجربه کردن آن ها مساوی با مرگ باشد.
حس و تجربه زمان زیادی می برد در حالیکه نیاز به درمان و دارو، یک نیاز فوری است از زمان خلقت حضرت آدم (ع) وجود داشته.
با فرض این که حس و تجربه بتواند 55هزار مفرده ی گیاهی را در مدت زمان، بسیاری زیاد بشناسد، و در این مدت زمان بسیاری ها از نبود دارو جان خود را از دست بدهند؛  آیا حس و تجربه قادرست بفهمد ترکیب کدامیک از 55هزار با دیگری چه خواصی دارد؟
و میزان هر گیاه در ترکیب دارو و طریقه استفاده از آن را بفهمد؟
و یا عوارض ترکیبات دارویی که در طی زمان طولانی بروز میکند را تشخیص دهد؟

 

دلایل نقلی:

🔘 قرآن کریم: وعلّم آدم الأسماء کلها (1)

🔘 امام باقر (ع) : قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لِسَلَمَةَ بْنِ کُهَیْلٍ وَ الْحَکَمِ بْنِ عُتَیْبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ . (2)
ترجمه : امام باقر به سلمه وحکم فرمودند: به شرق و غرب عالم بروید علم صحیح را نمییابید مگر علمی که از نزد ما اهل بیت خارج شود. .

🔘امام صادق (ع) : أفَتَرانی مِن کُتُبِ الطِّبِّ أخَذتُ؟ قالَ: نَعَم. قالَ: لا وَ اللّهِ، ما أخَذتُ إلّا عَنِ اللّهِ سُبحانَهُ ... فقال الهندي من أين لك هذا العلم ؟ فقال (ع): أخذته عن آبائي عليهم السلام عن رسول الله صلى الله عليه وآله عن جبرئيل (ع) عن ربّ العالمين جل جلاله الذي خلق الأجساد والأرواح . (3)
ترجمه: امام صادق (ص) پس از بیان مطالب طبی به طبیب هندی فرمودند :  آیا فکر می کنی که من این مطالب را از کتابهای طب گرفته ام؟ طبیب هندی گفت: آری. امام (ع) فرمود به خدا سوگند! آنچه که بیان کردم از جانب غیر خدا نبود ... و در آخر طبيب هندى گفت : این همه علوم از کجا برای شما حاصل شده؟ امام صادق (ع) فرمود: از پدرم, وپدرم از پدرانش و ایشان از رسول الله (ص) و رسول الله (ص) از جبرییل و جبرییل از پروردگار عالم (جل جلاله) که این ابدان و ارواح را آفریده است .

🔘روایت معصوم (ع):  إنّ الله تبارك و تعالى أهبط آدم من الجنة و عرّفه علم كل شي‏ء فكان مما عرّفه النجوم و الطب‏. (4)
ترجمه : وقتی که آدم از بهشت به زمین هبوط کرد خداوند تمام علوم را به او داد, از جمله آنها علم نجوم و طب بود.

🔘شیخ مفید می فرماید: الطب صحیح و العلم به ثابت و طریقه الوحی و إنما أخذه العلماء به عن الأنبیاء ع و ذلک أنه لا طریق إلى علم حقیقة الداء إلا بالسمع و لا سبیل إلى معرفة الدواء إلا بالتوقیف فثبت أن طریق ذلک هو السمع عن العالم بالخفیات تعالى. (5)
ترجمه نظر شیخ مفید : طب علم صحیحی است و علم به آن ثابت است و راه رسیدن به آن وحی است, و علما آن را از انبیا علیهم السلام گرفتند, زیرا هیچ راهی به علم حقیقی بیماری نیست مگر از راه سمع, و هیچ راهی به شناخت دارو جز توقیف نیست, پس ثابت شد که راه رسیدن به آن علم شنیدن از عالم متعال به خفیات است (که از راه انبیا و معصومین می باشد) .

📚منابع :
1-  البقرة : 31 .
2-  الکافی ، ج1 : ص399 .
3-  علل الشرائع 1 : 98 ، الخصال : 514 ، مناقب آل أبي طالب 3 : 383 .
4-  فرج المهموم في تاريخ علماء النجوم للسيد ابن طاووس :  22 .
5-  تصحیح الاعتقادات الإمامیة :۱۴۴ .

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}