• 5764
  • 2161 مرتبه
  • 1400/10/19 12:34:57 ق.ظ

کم کاری و پرکاری تیروئید

کم کاری و پرکاری تیروئید

غده تیروئید در بدن، درست رو به روی نای و زیر حنجره  در گردن فرد قرار دارد. این غده از یُد موجود در غذاها، هورمونی را تولید می‌کند که سرعت متابولیسم (که توسط آن بدن از انرژی‌اش استفاده می‌کند) را کنترل می‌کند. یعنی میزان تولید هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز که در مغز جای دارد کنترل می‌گردد. اختلال در میزان تولید این هورمون موجب اختلال در سرعت متابولیسم می‌شود. این مورد خود سبب کم کاری یا پرکاری تیروئید و دیگر مشکلات ناشی از آن می‌شود.
طب اسلامی عامل اصلی اختلالات این غده را در مصرف نمک غیر طبیعی می‌داند. امروزه با تغییر نوع نمک ما، یُد طبیعی را از ما گرفته‌اند و سبب انواع بیماری‌ها از جمله این بیماری شده است. بنابراین بهتر است که این نعمت الهی که در احادیث و روایات اسلامی به قدر کافی به خوردن آن توصیه شده است را نادیده نگیریم و سعی کنیم همیشه نمک دریای طبیعی را بر سر سفره‌هایمان داشته باشیم.

 درمان تیروئید کم کار و پر کار در طب اسلامی عبارتست از:

 مصرف نمک دریا قبل و بعد از هر وعده غذایی. 

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام سفارش فرمودند:  
«ای علی! غذای خود را با نمک آغاز کن زیرا شفای هفتاد گونه بیماری در آن نهفته است که برخی از آن‌ها عبارتند از: جنون، جذام، پیسی، گلو درد، دندان درد و دل درد.»
“المحاسن، برقی، ج2، ص424”

 ماهی تازه دریا همراه با هفت عدد خرما و نمک دریا تا ۲ هفته، بصورت یک روز درمیان مصرف شود.

داروی جامع امام رضا علیه السلام + آب مرزنجوش پخته به مدت 5 روز پشت سر هم مصرف شود. باید مقدار دو قاشق غذاخوری گیاه مرزنجوش را در دو لیوان آب بجوشانید. یک لیوان که باقیماند به همراه یک نخود از داروی جامع میل کنید. تاثیر این دارو در درمان تیروئید بسیار مؤثر است.

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}