• 9416
  • 485 مرتبه
  • 1402/03/30 10:59:39 ب.ظ

حلوای خبیص (1)، شیرینی عروسی حضرت زهرا

حلوای خبیص (1)، شیرینی عروسی حضرت زهرا

🌺شیرینی عروسی حضرت زهرا علیها السلام🌺

🔷 خبیص نوعی حلوای خرماست که از خرما و روغن زرد درست می شود و گاهی به آن زعفران اضافه می کنند. هسته خرما را جدا می کنند، ورز می دهند تا کاملا له و نرم شود. سپس به اندازه یک هشتم خرما ،کم کم روغن اضافه می کنند، ورز می دهند تا کاملا باهم ترکیب شوند، سپس زعفران را اضافه می کنند. البته ممکن است مقداری سویق نیز افزوده شود اما جزو ترکیبات اصلی و متداول این حلوا نیست. باید از خرماهایی با شیره زیاد و پوست نازک و نرم استفاده کرد.


🔺این حلوا یکی از حلواهای مرسوم و مورد استفاده معصومین علیهم السلام بوده است که در رویات به آن اشاره شده است:


👈...فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ كُنْتُ مَعَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِمِنًى إِذْ أَتَى رَسُولُهُ فَقَالَ اِلْحَقْ بِي بِالثَّعْلَبِيَّةِ فَلَحِقْتُ بِهِ ... قَدْ صَلَّى اَلْمَغْرِبَ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوٰادِ اَلْمُقَدَّسِ» طُوىً فَخَلَعْتُ نَعْلِي وَ جَلَسْتُ مَعَهُ فَأُتِيتُ بِخِوَانٍ فِيهِ خَبِيصٌ فَأَكَلْتُ أَنَا وَ هُوَ ثُمَّ رُفِعَ اَلْخِوَانُ ...

▫️على بن ابى حمزه گفت:من در منى بودم موسى بن جعفر عليه السّلام نيز آنجا تشريف داشت كسى را پيش من فرستاد كه در ثعلبيه بيا پيش من... بعد از نماز مغرب خدمت آن جناب رسيدم فرمود:«فَاخْلَعْ‌ نَعْلَيْكَ‌ إِنَّكَ‌ بِالْوٰادِ اَلْمُقَدَّسِ‌ »كفش از پاى در آورده نشستم،سفره گسترده شد خبیص آوردند با هم خورديم،سفره را برداشتند.

📚 الخرائج و الجرائح،ج۱،ص311
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج48،ص69
📚 عوالم العلوم،ج21،ص122


👈حدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلرَّازِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ اَلْبَصْرِيِّ عَنْ دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ عَنِ الريان [اَلرَّبَابِ] اِمْرَأَتِهِ قَالَتْ: اِتَّخَذْتُ خَبِيصاً فَأَدْخَلْتُهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ يَأْكُلُ فَوَضَعْتُ اَلْخَبِيصَ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ كَانَ يُلَقِّمُ أَصْحَابَهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ مَنْ لَقَّمَ مُؤْمِناً لُقْمَةَ حَلاَوَةٍ صَرَفَ اَللَّهُ بِهَا عَنْهُ مَرَارَةَ يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ .

▫️داود رقّى از همسرش رباب نقل كرده است كه:روزى خبیص آماده كرده و آن را به خدمت امام صادق عليه السّلام بردم، هنگامى بر آن حضرت وارد شدم كه(با ياران خود)مشغول خوردن غذا بود،خبیص را تقديم حضرت كردم و آن حضرت با دست مبارک خود،خبیص را لقمه مى‌كرد و به ياران خود مى‌داد،پس شنيدم كه مى‌فرمود: هر كه به مؤمنى لقمه ای از شيرينى دهد خداوند تلخى روز رستاخيز را از او به دور می کند.

📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص151
📚 مصادقة الإخوان،ص46
📚 وسائل الشيعة،ج24،ص375
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص351

👈عاصِمُ بْنُ مِیثَمٍ: أَنَّهُ أُهْدِیَ إِلَی عَلِیٍّ علیه السلام سِلَالُ خَبِیصٍ لَهُ خَاصَّهً فَدَعَا بِسُفْرَهٍ فَنَثَرَهُ عَلَیْهِ ثُمَّ جَلَسُوا حَلْقَتَیْنِ یَأْکُلُونَ.

▫️عاصم بن میثم گفت: سبدی که در آن خبیص بود به علی علیه السلام هدیه داده شد. سفره ای خواست و بر روی آن پخش کرد سپس دور آن نشستند و خوردند.

📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)،ج2،ص111
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج41،ص118
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص356

ادامه دارد...


#آشپزی_اسلامی  #خبیص #حلوای_خبیص #حلوای_خرما

 _____

💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط