• 9422
  • 267 مرتبه
  • 1402/03/31 09:26:32 ب.ظ

حلوای خبیص (2)، شیرینی عروسی حضرت زهرا

حلوای خبیص (2)، شیرینی عروسی حضرت زهرا

👈قالَ أَخْبَرَنِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ بِلاَلٍ اَلْمُهَلَّبِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ رَاشِدٍ اَلْأَصْفَهَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ شِمْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مَيْمُونٍ اَلْمَكِّيُّ مَوْلَى بَنِي مَخْزُومٍ عَنْ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أُتِيَ بِخَبِيصٍ فَأَبَى أَنْ يَأْكُلَهُ فَقَالُوا لَهُ أَ تُحَرِّمُهُ قَالَ لاَ وَ لَكِنِّي أَخْشَى أَنْ تَتُوقَ إِلَيْهِ نَفْسِي فَأَطْلُبَهُ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ- أَذْهَبْتُمْ طَيِّبٰاتِكُمْ فِي حَيٰاتِكُمُ اَلدُّنْيٰا وَ اِسْتَمْتَعْتُمْ بِهٰا .

▫️امالى مفيد عبد اللّٰه بن ميمون گويد حضرت صادق از پدر بزرگوارش نقل مى فرمايد كه روزى خبیص هديه ای خدمت على عليه السّلام آوردند. حضرت از خوردنش ابا و امتناع ورزيد. عرضه داشتند. آيا خوردن اين حرام است‌؟فرمود نه. حرام نيست ولى می ترسم پس از خوردن نفس من علاقه و كششى به آن پيدا كند و در نتيجه به فكر بدست آوردنش باشم. سپس اين آيه را تلاوت فرمود.«چيزهاى پاک و پاكيزه و لذت بخش را در دنيا صرف نموديد و از آنها بهره‌مند شديد»(احقاف 20)

📚 الأمالي (للمفيد)،ص134
📚 المحاسن،ج2،ص409
📚 وسائل الشيعة،ج24،ص387
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص323
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج67،ص70
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص297
📚 البرهان في تفسير القرآن،ج5،ص44


👈محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ‏ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع رُبَّمَا أَطْعَمَنَا الْفَرَانِيَّ وَ الْأَخْبِصَةَ ثُمَّ يُطْعِمُ الْخُبْزَ وَ الزَّيْتَ فَقِيلَ لَهُ لَوْ دَبَّرْتَ أَمْرَكَ حَتَّى تَعْتَدِلَ فَقَالَ إِنَّمَا نَتَدَبَّرُ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا وَسَّعَ عَلَيْنَا وَسَّعْنَا وَ إِذَا قَتَّرَ عَلَيْنَا قَتَّرْنَا.

▫️یكى از اصحاب ما گويد: گاهى امام صادق عليه السّلام به ما فرنى ها و خبیص ها آن‌گاه گاهی نان و روغن زيتون اطعام مى‌فرمود.گفته شد: اگر در كارتان تدبير مى‌فرموديد تا تعادلى برقرار مى‌شد. فرمود: ما فقط‍‌ به فرمان خدا تدبير مى‌نماييم، هرگاه به ما توسعه داد ما توسعه مى‌دهيم و اگر تنگ گرفت ما تنگ مى‌گيريم.

📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص280
📚 المحاسن،ج2،ص400
📚 وسائل الشيعة،ج24،ص296
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص319

🔺مقصود فرد این بود که بهتر است هزینه و خرج خانه را مدیریت کنید تا تعادل بر قرار شود که گاهی غذاهای خوشمزه مانند فرنی و خبیص و گاهی غذاهای ساده مثل نان و روغن زیتون نداشته باشیم که حضرت جواب شان را دادند.

🔺الأخبصة جمع خبيص‏ است.

🔸«الفراني»، جمع «فرنية» است و منظور نانی است شبیه کماج یا نان شیرمال که در فر یا تنور سفالی پخت می شود که یک نان ضخیم گرد یا نانی است که خمیر آن از لبه به سمت داخل بسته می شود.داخل آن به عنوان مغز نان ترکیبی از شکر و روغن زرد و شیر درست می شود و قرار داده می شود و یا پس از پخت نان در این ترکیب غوطه ور می شود تا نان، آن را به خود جذب کند.البته برخی گفته اند منظور از «الفراني» ترکیب شیر و عسل غلیظ شده است.

ادامه دارد...


#آشپزی_اسلامی  #خبیص #حلوای_خبیص #حلوای_خرما

_____

💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط